CARROS Magazine – oktober 2019
Per Range Rover Evoque naar de Harz
De zon vecht zich een weg door de nevelflarden die het diepe dal omvatten. Er heerst hier, middenin de Harz, serene rust. De ochtendstilte wordt alleen verstoord door een kabbelend beekje en een variëteit aan lieflijke vogelgeluiden vanuit het kleurrijke bos naast ons. Dat we onze Evoque hier, op deze bijna hemelse plek, tot rust hebben gemaand was een juiste beslissing. Waar we precies zijn? Aan de voet van de bijna 1.200 meter hoge berg Brocken, midden in de Harz, met om ons heen eeuwenoude stadjes als Goslar, Wernigerode en Quedlinburg.
IJZEREN GORDIJN
Lange tijd was de Harz geen logische bestemming voor westerse toeristen. Een deel van de regio bevond zich decennia achter het IJzeren Gordijn, de vrijwel onneembare grens tussen West-Duitsland en de vroegere DDR. Maar na de eenwording ontstond er hier iets prachtigs: een soort van groene zone waarin nu een enorme diversiteit aan flora en fauna te vinden is. Waar voorheen de Grenzpolizei patrouilleerde en de sfeer vijandig was, ligt vandaag een uitgebreid netwerk aan wandelpaden door prachtig gebied. Dat we overigens, want daar komen we nu niet voor, links laten liggen.
Het schilderachtige Goslar is onze uitvalsbasis, van hieruit verkennen we de Harz met een Range Rover Evoque D240S. Onder de kap ligt een dwarsgeplaatste tweeliter dieselmotor van 240 pk. Dankzij het stijve onderstel zijn de wegen in dit middengebergte een genot om te rijden. Razendsnel is de viercilinder Evoque niet, maar comfortabel wel degelijk. We kiezen voor de afstemming van het onderstel de dynamische modus, wat op deze superieure rijwegen goed uitkomt.
Door z’n compacte afmetingen – de Evoque heeft dezelfde lengte als z’n voorganger maar is wel iets breder en hoger – is het ook in de smalle straten van de dorpjes goed manoeuvreren. De toch-wel-erg-kleine achterruit en vrij forse dakstijl belemmeren het uitzicht achterwaarts behoorlijk, maar dankzij de Clear Sight binnenspiegel, die live camerabeelden projecteert, wordt het allemaal wat overzichtelijker. Wat trouwens ook opvalt is het gerieflijke, maar ook minimalistische interieur van de Evoque. Strakke lijnen overheersen. En dat is eigenlijk wel zo prettig. Het dashboard is digitaal en voorzien van intuïtieve touchscreen schermen.
TWEE GEZICHTEN
Samen met het oude centrum van Goslar en de Rammelsberg staat het Oberharzer Wasserwirtschaft, een vernuftig watermanagementsysteem, op de fameuze Werelderfgoedlijst van UNESCO. Een bijna duizend jaar oude mijn, waar tot eind jaren ’80 van de vorige eeuw onder meer lood, koper, zilver en zink werden gewonnen, vormt nu met het ruim 800 jaar oude watermanagementsysteem een heel bijzonder natuurgebied. Het ingenieuze kanalensysteem met stuwmeren, grote vijvers, kanalen en ondergrondse rioleringen, fungeerde jarenlang als belangrijkste energiebron voor de mijnbouw in de Oberharz. Een zo heeft de Harz nadrukkelijk twee gezichten. Enerzijds heb je er een feeëriek en bosrijk deel met pittoreske dorpjes en een overweldigende natuur, anderzijds vindt je er nog steeds kaalgeslagen vlaktes – ooit bosgebied – en vervallen panden. Er is weinig fantasie nodig om hier de vroegere scheiding tussen oost en west terug te vinden. Je herkent het gebied dat vroeger tot de DDR behoorde onmiddellijk aan de lange rijen ongeïnspireerde huizenblokken, die zelfs in een waterig zonnetje een beklemmende grauwheid uitstralen. Gelukkig is er daaromheen een landschap ontstaan met een overweldigend kleurenpalet, althans in dit jaargetijde. ‘Indian Summer’ is in weinig gebieden zo indrukwekkend als hier in de Harz.
ROTSEN
Tijd om met de bijna twee ton wegende telg uit de Range Rover-familie van het gebaande pad af te gaan. Weliswaar bevinden we ons in een natuurgebied, maar er is alle ruimte om z’n off-road capaciteiten te proberen. En die zijn, niet verrassend trouwens, ruimschoots in orde. De active driveline verdeelt de trekkracht van de motor optimaal over de afzonderlijke wielen om wielslip tot een minimum te beperken. Het modderpad dat wij kozen gaat rap over in een met rotsen bezaaide strook zonder bomen, zodat we ook meteen een beroep kunnen doen op de Terrain Response en Roundview Camera’s. Deze laatste geven de bestuurder een goed beeld van het terrein direct rond de auto. Maar wat zijn we eigenlijk aan het doen hier? Zou een Range Rover Evoque hier überhaupt wel eens komen? Eerlijk gezegd denken we van niet. Al was het alleen maar omdat de fabrikant daar nóg geschiktere modellen voor heeft, al heten die geen Range-, maar Land Rover. Reden voor ons om de sessie af te breken en verder de Harz in te trekken.
ST. MORITZ
Via het skigebied rondom de Wurmberg in Braunlage komen we terecht in de plaats Schierke. Wij lezen onderweg daar naartoe dat dit ook wel ‘het St. Moritz van Midden-Duitsland’ wordt genoemd. In eerste instantie vragen we ons af waarom, want de typische Oostduitse villa’s die we langs de route zien liggen doen ons nou niet direct denken aan de gelijknamige Zwitserse plaats, die je op z’n minst chique, beschaafd en mondain kunt noemen.
Navraag bij de plaatselijke bakker (Bakhaus Brockenbäcker, als u echt alles wilt weten) leert ons dat het dorp in de DDR-tijd een bloeiend kuuroord was voor partijbonzen. En die hadden blijkbaar een wat andere kijk op de sfeer van beide St. Moritzen. Intrigerend ook: op de top van de Wurmberg staat nog een uitkijkpost, als overblijfsel uit een periode waar men hier niet graag aan terug denkt. Vragen die we hierover stellen worden vriendelijk maar doeltreffend omzeild (het brood van het Bakhaus is overigens uitstekend).
FAHRZEUGMUSEUM
Ondertussen ondervinden we aan den lijve dat de jongste Evoque-generatie in vergelijking met z’n voorganger inderdaad in alle opzichten is verbeterd. Hij werd niet alleen volwassener en mooier om te zien, ook als het gaat om de prestaties, verbruikscijfers en de werking van de elektronica is er niets meer op de auto aan te merken. Maar goed, terug naar de Harz. Om een beetje in de sfeer te blijven zetten we koers naar het Ostdeutsches Fahrzeugmuseum in Benneckenstein. Hier geen moderne Audi’s of BMW’s, maar een enorme collectie voertuigen die samen een prachtig beeld geven van het sobere DDR-leven in de periode 1950-1989.
Vlakbij ligt het dorp Sorge, waar een deel van het grenslandschap in ‘originele staat’ is teruggebracht. Wil men in veel gebieden van het tegenwoordige Duitsland liever niet meer aan ‘vroeger’ herinnerd worden, hier vindt je nog steeds enorme hekken, veel prikkeldraad en spookachtige wachttorens. En dan, aan de voet van zo’n wachttoren, realiseren we ons ineens dat het nog maar dertig jaar geleden is dat hier de laatste grenspost verdween…
De Harz. Een stukje tamelijk ongerept Duitsland, dat de autoliefhebber, naast een schitterend natuurgebied, ook heerlijke en bochtige trajecten te bieden heeft. Een genot om doorheen te rijden en je een paar dagen in onder te dompelen. Al was het alleen maar om te ervaren hoe ‘Oost’ en ‘West’ hier lange tijd naast elkaar leefden. En dan mag je, eenmaal weer op weg naar huis, ook nog eens zo’n driehonderd kilometer over de vrijwel lege Autobahnen zoeven.
Met dank aan Harzer Tourismusverband